Традиційними для "Оріону” стали диспути, прес– конференції,
концерти бардівської пісні, Дні туризму, анкетування туристів.Туристський клуб постійно
працює над пошуком талантів, цікавиться долею юних обдарувань, самородків в
туризмі.Для "Оріону” притаманний творчий характер, який полягає в постійному
пошуку нових форм і методів роботи, розширенні різнопланової діяльності, збільшенні
її видів , а також збільшенні видів туризму, що охоплює клуб.
Туристський клуб працює над проблемою "Патріотичні та
краєзнавчі аспекти виховання засобами туристських мандрівок та суспільно
корисної діяльності туристів”.
ПРОФЕСІЙНИЙПОРТРЕТ
керівника
шкільного туристичного клубу " Оріон "
Миронова О.П.
Педагогічна місія керівника клубу
особлива – знайти способи переконати дитину, яка прийшла до клубу працювати і
навчатися, що вона неповторна й талановита, і наставник готовий щедро ділитися
з нею своїм душевним багатством і теплом, досвідом творчої діяльності за
велінням душі, а не з примусу чи задля додаткового заробітку.
Керівник передає своїм вихованням не
просто знання, а, що особливо важливо, – своє ставлення до улюбленої справи,
свої переконання і захопленість. Тому так необхідна йому підвищена емоційна
чутливість у спілкуванні, розвинуте професійне уявлення, здатність зробити
своїх вихованців творцями педагогічного процесу.
На думку Ш.А. Амонашвілі,
позашкільний педагог – це педагог, який прийшов із майбутнього з метою показати
вихованцям зразок їхнього життя, самовизначення і самоутвердження. Такі
загальні риси професійного портрета педагога-позашкільника.
Цим якостям повною мірою відповідає
керівник гуртків обласного центру дитячого і юнацького туризму та екскурсій,
керівник шкільного туристичного клубу "Оріон” Удицької ЗОШ І-ІІІст. Теплицького
району Миронов Олександр Павлович.
Перед нами не стоїть завдання
аналізувати всю структуру особистих якостей керівника туристичного клубу, ми
лише робимо спробу розглянути ті властивості, від яких в першу чергу залежить
успіх спільної справи, а саме:
-морально-психологічна
до створення сприятливого клімату стосунків педагога та вихованців на основі
гуманних і демократичних засад;
-уміння
об’єднувати дітей, розвивати їх талант і творчість;
-здатність
до самоаналізу та самовдосконалення.
Гарантований авторитет керівнику
туристичного клубу приносить його людяність, здатність розуміти дитячі турботи,
проблеми і переживання, щиро на них реагувати, добирати підхід до індивідуального
розвитку вихованців, задовольняти їх інтереси, цінувати й підтримувати
ініціативу, бути особливо уважним до кожного вихованця.
Професійно-творчий портрет керівника
клубу складається з таких якостей:
-здатність не лише творчо працювати, а й жити,
нікого не копіюючи;
-пошук власної істини, уміння швидко зблизити
вихованців, зробити їх нерозлучними, безпомилково виявити найкращі їх якості;
-надання
можливості кожній дитині знайти своє справжнє місце серед товаришів, довести
конкретною справою, що ти надійна людина і на тебе можна розраховувати.
Миронова О.П. вирізняє здатність до
професійного самоаналізу, який розглядається ним як засіб прогресивного
просування у своїй справі, як спосіб серйозної духовної роботи над собою,
здатність виробляти в собі позитивний педагогічний досвід, саморозвиватися,
самовиховуватися, самовдосконалюватися.
При проведенні професійного
самоаналізу керівник клубу аналізує найглибинніші аспекти своєї праці. Цьому
сприяє свобода його мислення, розкріпачення його розуму й спілкування, портрета
знайти духовний контакт з вихованцями, поглиблене вивчення "себе”, самокритична
розмова з самим собою. Питання педагог ставить перед собою найважчі: чи любиш
ти тих, до кого йдеш, чи не буваєш з ними жорстоким, чи не важко тобі, чи можеш
обігріти душі дітей або чи чесний ти, цікавий для них?
Такий самоаналіз приводить педагога
додумки звернутися зі своїми
педагогічними міркуваннями до друзів-колег, відчути їх допомогу у вирішенні
складних проблем, які найчастіше стосуються світогляду або позиції з будь-якого
важливого професійного або педагогічного питання.
ПРИМІЩЕННЯКЛУБУ
Піднімаючись крутими металевими
східцями на перший поверх ( символічно, наче на вершину), потрапляємо до
приміщення клубу – гордості юних оріонців. Тут зібрано все: стенди, таблиці,
карти, тексти пісень, навчально-методична література, звіти про подорожі,
альбоми, фотографії,туристичне
спорядження та інші матеріали, що розкривають діяльність клубу.
Заслуговують на увагу списки
туристів за весь період діяльності клубу, є серед них лідери за кількістю
участі у клубних заходах. На почесному місці нагороди, кубки, грамоти, дипломи.
Клуб має власний статут.
На спеціальній карті відображено
райони і маршрути, тривалість і час подорожей юних удичан. Окремими списками
відзначені лідери за кількістю подорожей. Наприклад, Свиридовський
Олександр,Новохацький Сергій, Дубенко
Віталій здійснили більше 20-ти різноманітних мандрівок. Заслуговують на увагу "
Заповіді туриста ".
" Турист – це той, хто приносить добро людям ". Тут
присутня інформація про громадсько-корисну, патріотичну діяльність. Отже, кожен
односельчанин та навіть жителі навколишніх сіл знають – якщо потрібна будь-яка
допомога, підтримка, звертатись до туристичного клубу "Оріон ".
Одним
із найбільш оригінальних можна вважати "Туристичні дистанції "Оріону”, адже
клуб нараховує понад 30 династій, а в деяких сім’ях в клубі займались по троє і
більше дітей.
Особливій
атмосфері у приміщенні клубу сприяє і той факт, що школа, в приміщенні
панського маєтку ХІХ століття. Юні туристи проймаються історією рідного краю і
переосмислюючи, пропускаючи її крізь серце, розум, душу.
МАРШРУТАМИПОДОРОЖЕЙ
Розпочиналась історія Удицького
шкільного туристичного клубу восени 1990 року. Тоді ж була здійснена перша
пішохідна мандрівка по рідному краю, незважаючи на відсутність матеріальної
бази, сприйняття самої ідеї вчителями і батьками.
З 1992
року члени клубу почали здійснювати спелеологічні подорожі до печер
Тернопільської та Хмельницької областей. Цей вид туризму зачарував казковим
світом підземелля, захопив юних мандрівників можливістю здійснювати подорожі в
будь-яку пору року, в підземеллі і заночувати під землею, приготувати їжу,
незалежно від метереологічних факторів, температурного режиму, адже стабільна
температура в печерах близько +10, +120.
Юним
туристам найбільше сподобалась гіпсова печера "Млинки” в Чортківському районі
Тернопільської області, вони пройшли і оглянули її повністю, незважаючи, що
довжина ходів становить майже 25 км.
Активно
готувались наші туристи до участі в обласних масових заходах, які проводились
щорічно ОЦДЮТЕ. Щороку центр туризму проводить 5-6 обласних змагань з техніки
пішохідного туризму та спортивного орієнтування і в усіх цих заходах присутні
працівники туристичного клубу "Оріон”, які останнім часом займають призові
місця.
Діапазон
подорожей різноманітний. Починали з пішохідних прогулянок і походів по рідному
краю. За 15 років існування клубу його учасники побували в усіх населених
пунктах району, побачили рідну Тепличчину не з вікна авто, а пройшли своїми
ногами і доторкнулися донеї. Такі
подорожі довели, що необов’язково шукати цікаве, героїчне, незвичне за тисячі
кілометрів, все це можна знайти біля рідної домівки.
Достатньо
вивчити історію, топоніміку, культуру рідного краю, школярі почали здійснювати
подорож за межі району та області, використовуючи різні способи пересування.
Завдяки цьому гурток пішохідного спрямування поступово перетворився в клуб
"Оріон”. І сьогодні оріонівці здійснюють автобусні екскурсії, пішохідні,
спелеологічні подорожі, останнім часом долучаючись до занять спортивним
орієнтуванням.
При
планування своїх подорожей завжди вистачає бажаючих, але оптимальна кількість
членів групи 10-12 чоловік. Тому учасників подорожей підбирають дуже ретельно і
за багатьма критеріями. Наприклад, за кількістю походів. Такі вихованці є
найбільш досвідченими і тому становлять ядро групи. Враховується відвідування
занять, засідань клубу, а це в свою чергу, спонукає юних туристів до
дисциплінованості. Турист – носій здорового способу життя, тому до складу групи
потрапляють, як правило, школярі без шкідливих звичок.
Що ж
стосується успішності, то при підборі групи її необов’язково беруть до уваги.
Адже не всім бути відмінниками і, крім того, дитина, яка не може розкритись у
навчанні, часто розкривається у туризмі. Бувають випадки,коли вихованці допускають ті чи інші
порушення в подорожі. В такому випадку, до наступної подорожі вони допускаються
після аналізу порушень в домашніх умовах і лише за підтримки одноклубників.
Багато
подорожей проведено удицькими туристами, і вонипостійно докладають всіх зусиль для того, щоб кожна наступна подорож
була цікавішою і змістовнішою за попередню.
Шість аспектів одного походу
Осінні карпатські подорожі стали для "Оріону”
традиційними. Під час цих подорожей туристи мали змогу побудувати в різних
куточках Прикарпаття та Закарпаття, піднятися на найвищі вершини Карпат.
Зокрема на Говерлі й Петросі ми побували 6 раз. Після мандрівок залишається
великий краєзнавчий матеріал. Про походи розповідають звіти, фотогазети,
маршрутна документація, статті в пресі. Не хотілось би вкотре переповідати ці
мандрівки, але зупинимось лише на одній з них і тих аспектах, які туристи
винесли з цієї.
1.Військово-патріотичний:
Східні
Карпати були ареною боїв Великої Вітчизняної Війни. Біля підніжжя Говерли
боролись воїни 138-ї стрілецької дивізії. В цих місцях в середині ХУІІІст.
зародився визвольний рух опришків на чолі з народним героєм Олексою Довбушем.
Рух опришків виник, як відповідь на жорсткість польських магнатів. Довбуш на чолі
загону в 1738 році. Повстанський загін прекрасно знав місцевість і повсюди
зустрічав підтримку населення. Під час ІІ світової війни в Карпатах діяло
партизанське з’єднання під командуванням С.А.Ковпака і С.В.Руднєва.
2.Природоохоронний:
Вражають розміри і кількість природних об’єктів. В
Закарпатті їх понад 1400. Проводиться багато екологічних заходів, деякі з них
мають суттєві наслідки. Наприклад, на полонинах, в заповідній зоні, що оточує
Говерлу, заборонений випас, що допомагає лісу зберегти свої межі. Позитивним є
і бережливе ставлення до цінних і рідкісних рослин і тварин. Радує те, що сітка
природоохоронних об’єктів. Але є і негативні моменти. Ліси вирубуються
хаотично, в великій кількості і навіть в заповідній зоні, дії людей
підпорядковуються законам ринку, а не природи. Внаслідок цього ліси
видозмінюються, вирубки хвойних лісів заростають березовим рідколіссям. Крім
цього ще й змінюється глибина залягання грунтових вод, змінюються грунти та
рослинний покрив, виникають кліматичні аномалії.
3.Народознавчий:
Багато різних легенд почули ми в гуцульському краї.
Ось одна з них.
Легенда про
Говерлу і Прут.
Жив на
світі дуже красивий юнак по імені Прут. І зустрілась йому на життєвому шляху
красуня Говерла – дівчина –гуцулка. З першого погляду закохався юнак в
карпатську красуню, на що вона відповіла взаємністю. Високою палкою була їхня
любов. Такою, що їм позаздрили Боги, зачарували дівчину і перетворили її на
кам’яну скелю. Не міг винести важкої втрати її коханий, постійно припадав до її
кам’яного тіла, і сльози в нього рікою. З того часу від юнака залишилась лише
ріка сліз. Алене вдалось Богам
Здійснити задумане – роз’єднати коханих. Ось і по сьогодні над усіма Карпатами
височіє красуня Говерла, і до її ніг слізно припадає красень Прут.
4.Естетичний:
Особливо гарні Карпатські полонини. Навесні
вони нагадують велетенський квітучий килим з первоцвіту, пролісків,
підсніжників та інших квітів. За час короткого літа квітковий килим змінюється
кілька разів. Чим вирізняється Карпатський край, так це своїми джерелами
мінеральної води. З такого джерела можна не тільки напитись цілющої води, а й
помилуватися їх оформленням. На кожному з них змайстрована мініатюрна колиба в
національному стилі. Приємні слова подяки адресують всі, хто п’є воду з цього джерела,
тим, хто зробив добру справу.
5.Туристичний:
Туризм
прийшов у Чорногори дуже давно, адже перший притулок було побудовано в
1879році. Але сьогоднішній стан туризму в Карпатах можна охарактеризувати
словом "застій”. Ні, кількість туристів майже не зменшилась, а неорганізованих,
мабуть, ще збільшилась. А ось обслуговування й стан, в якому знаходяться
туристичні об’єкти – незадовільні. Наприклад, на притулку Козьмещик за кілька
років зникла електроенергія, зате зросла вартість проживання. А ось турбаза
"Говерла”, яка нанесена в усіх картографічних виданнях, насправді звичайна
розвалина. Турбаза, побудована однією з молдавських організацій і здана майже
під ключ, після розпаду Союзу сталатакож розпадатись. І винен в цьому їїнинішній господар – обласне підприємство "Закарпаттурист”.Отже, на сьогодні нема жодної ланки
туристичних послуг, де б спостерігався прогрес, за винятком сільськоготуризму, який останнім часом набирає розмаху.
6.Оздоровчий:
Навіть рослини почали пристосовуватись до захисту від
бід, які придумала людина. Наприклад, ворсини, якими покрите листя едельвейса,
є захисним пристосуванням проти надлишку радіації. А взагалі Карпати для людини
є цілющим еліксиром. Карпатські мінеральні води є ліками від багатьох недуг. А
особливий клімат долин у поєднанні з цілющими речовинами, що виділяють хвойні
дерева, сприяють лікування хворих легеневим туберкульозом. Карпати лікують
своїм повітрям, кліматом і джерельною водою, доброзичливим ставленням місцевих
жителів.
ЗАХОДИ З ПРОПАГАНДИ ТА АГІТАЦІЇ
Можна все життя працювати
самовіддано, творчо і залишитись непомітним, а можна зробити якусь справу, і
про неї дізнається, образно кажучи, весь світ. Звідси і висновок: лише добре
працювати -– цього замало, потрібно постійно заявляти про себе, афішувати і
пропагувати свою діяльність. Якщо людина прагне перспективного професійного
росту, вболіває за улюблену справу, то реклама, яка як відомо, є рушієм
прогресу, завжди стане в нагоді. Завдяки рекламно-пропагантичним заходам завжди
можна знайти людей, близьких по духу, поділитися набутим досвідом, загітувати
за свою справу, навчитись чогось у інших, і які про тебе знають – зможуть
підтримати і допомогти.
Про
удицький "Оріон”, вагомий внесок у розвиток туристичної справи, його керівника
та вихованців знає не лише село, район, але і вся область, а в майбутньому,
сподіваємось дізнається і вся Україна.
"Оріон”
– постійний автор матеріалів на сторінках постійної газети "Вісті Тепличчини”.
За 15років існування там було розміщено
понад 30 публікацій. Деякі статті є першими дописами виконавців клубу. Можна
зустріти матеріали діяльності клубу на сторінках обласних газет "Вінниччина” та
"Подолія”. За матеріалами публікацій у пресі юними туристами підготовлено
добірку публікацій "Ходили ми походами…”.
Про
почуте і побачене юними туристами в походах і подорожах регулярно розповідає
районне та обласне радіо. За період існування клубу проведено понад 20 випусків
на радіо.
Пропагують
свою діяльність удицькі туристи й іншими способами. Після кожного ступеневого
або категорійного походу чи далекої подорожі проводиться для всіх бажаючих
"круглі столи”, прес-конференції, дибати з такої тематики: "Як підкорити
Говерлу”, "Як знайти себе в туризмі”, "Взаємовиручка під час походу” та ін. Під
час проведення таких заходів демонструються звіти тафотогазети про проведення подорожі. Звіти
надсилаються для участі у обласному конкурсі на кращу туристсько-краєзнавчу
подорож, дечасто стають призерами і
успішно беруть участь у республіканських конкурсах. Традиційними стали в школі
"Дні туризму” та концерти туристичної пісні. А десята річниця "Оріону” з
туристсько-краєзнавчою програмою взагалі стала святом всього селища.
Щорічно,
27 вересня, у день відзначення Всесвітнього дня туризму в школі проводяться
виставки туристської літератури і спорядження.
Регулярно,
один раз в місяць, виходить загально шкільна стінгазета "Оріон” , яка
розповідає про справи турклубу та закликає охочих поповнити його ряди. Коли
переступаємо поріг школи, у вічі впадає стенд "Ними гордиться "Оріон””, де
розміщені фото кращих оріонців та їх коротка туристична біографія.
Часописом
туристичного клубу є щоденник, який ведеться керівником з 1990 року і в якому
описано кожну здійснену виконавцями клубу подорож.
Відкриємо
невеликий секрет і повідомимо, що О.П. Миронов починаючий поет, зараз готується
до друку перша поетична збірка. Побажаємо йому успіхів і на поетичному поприщі.
СТИМУЛЮВАННЯ В ТУРИЗМІ – ЗАПОРУКА УСПІХУ
Як відомо , виконувати одну й ту
саму роботу можна по-різному. Якщо дитина на бачить результатів своєї
діяльності, не відчуває підтримки з боку однолітків та дорослих, не має
стимулу, то і працюватиме вона мляво, неохоче.
А за
наявності стимулювання – зовсім навпаки: де й береться завзяття і натхнення, а
виконана робота приносить задоволення.
Все це
помітив керівник клубу ще тоді, коли вони обидва робили мої перші кроки, і
зрозумів, що стимули в туризмі відіграють величезну роль.
Як же
"Оріон” відзначає своїх лідерів?
За
підсумками періоду діяльності кращі вихованці клубу постійно нагороджуються
Почесними грамотами і грамотами Теплицької райдержадміністрації, обласного
центру дитячого і юнацького туризму та екскурсій, районних відділів освіти у
справах фізичної культури і спорту, Будинку дитячої творчості, дирекції
Удицької школи. Традиційним стало вшанування кращого туриста року. Крім
отримання цінного подарунка, фото лідера заноситься на стенд "Ними гордиться
"Оріон”.
З
нагоди відзначення Всесвітнього Дня туризму відзначаються призери обласних і
районних туристських змагань, змагань зі спортивного орієнтування.
Звичним
для Удича стало вручення випускникам-туристам, разом з атестатом зрілості,
Почесної грамоти і цінного подарунка.
Крім
описаних вище форм стимулювання, „оріонівці”щорічно отримують можливість побувати на обласній Новорічній ялинці. Статті
про кращих туристів друкує районна преса. У попередні роки існувала практика
нагородження юних туристів безкоштовною підпискою на туристсько-краєзнавчі
видання, які зараз перестали існувати.
Крім
перерахованого вище, на різноманітних змаганнях, конкурсах, турнірах наші
туристи спільними зусиллями формують призовий фонд, який потім розподіляються
між призерами.
Прекрасним
стимулом є і участь у подорожі.
На
думку О.П.Миронова, при організації стимулювання не можна допускати
надлишковості, вручення дітям грошейрозхолоджує їх, привчає до подарунків. Кращим подарунком може бути
маленький сувенір, а не велика купюра. Головне – увага, а не сума.
Отже,
в стимулах і нагородах є безліч переваг і недоліків. Але, незважаючи на все,
відзнаки були, є і будуть запорукою успіху, результативністю в туризмі, без
цього не обійтись. Працює дитина не заради стимулів, але вони роблять цю справу
захоплюючою.
Отож,
вважає О.П. Миронов, давайте не будемо позбавляти дітей маленьких радощів в
житті, і нехай нагорода завжди знаходить своїх героїв, а дорослим потрібно
робити все можливе, створюючи систему стимулювання.
НАЙБІЛЬШ ЦІКАВІ ТЕМАТИЧНІ МАНДРІВКИ ЗА
2005 РІК
1."Партизанськими
стежками Тепличчини”
Велосипедний похід 3-го ступеня
складності
28.04.-03.05.2005р.
Проведено
благоустрій і фарбування партизанських могил в с.с. Удичі, Росоші, Скаженівці,
Погорілій. За наслідками походу підготовлено звіт і надруковано в районній
газеті.
2."Говерла – 2005”.
Пішохідний зі сходженням на найвищу
вершину України
27.10.- 02.11.2005р.
Захід
проводився спільно з районним центром соціальних служб для сім’ї, дітей та
молоді.
3."Зимова казка
Карпат” 06.01.-12.01.2005р.
Екскурсійно-туристська подорож в
районі Українських Карпат зі сходженням на Говерлу.
4."Гомін сивих
козацьких дібров” 26.05.2005р.
Участь у святкуванні 350-ї річниці Батізької
битви (с.Четвертинівка Тростянецького
району).
5."Святині України”
11-13.06.2005р.
Екскурсійна поїздка до Почаївського
монастиря.
6."Золота осінь”
21.09.2005р.
Екскурсійна поїздка до м. Умані.
7."День народження
столиці” 30.05.2005р.
Екскурсійна поїздка до м.Києва та участь у святкуванні Дня міста.
8."Дорогами Карпатського
краю” серпень 2005р.
Щорічні автобусні екскурсії в районі
Українських Карпат.
УЧАСТЬ У МАСОВИХ ЗАХОДАХ
Нині оріонівці взяли участь у 18 районних та обласних
змаганнях, турнірах з туристського багатоборства та спортивного орієнтування,в
10 з яких зайняли призові місця.
Клуб
"Оріон” плідно співпрацює з відділами райдержадміністрації: у справах сім’ї та
молоді, з питань фізичної культури, спорту і туризму, районним центром
соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, службою у справах неповнолітніх,
районним Будинком дитячої творчості.
Юні
туристи-краєзнавці та їх керівник наполегливо шукають спонсорівдля проведення подорожей, змагань, турнірів,
участі в обласних масових заходах з туризму і спортивного орієнтування, які
незважаючи на екологічні, психологічні та інші негаразди, знаходять можливість
хоча б мінімально допомогти юним туристам-краєзнавцям.
Традиційними
стали післяпохідні прес-конференції для учнів школи, батьків та місцевого
населення. Наприклад:"Як підкорити
Говерлу?”,
-диспути
на тему "Що мені дає туризм?”, "Як віднайти себе в туризмі?”, "Взаємовиручка
під час походу”;
-проведення
щорічно в травні Днів туризму за участю всіх учнів школи;
-виставки
туристської літератури та спорядження (щорічно до Всесвітнього Дня туризму – 27
вересня).
Такий системний комплексний творчий
підхід керівника і вихованців Удицького шкільного туристичного клубу "Оріон”
гарантує успіх процвітання одного з не багатьох, нажаль, шкільних туристичних
клубів Вінниччини. Наша спільна мета – значно збільшити їх кількість.
ОРИГІНАЛЬНІ ФОРМИ РОБОТИ
Керівнику і вихованцям клубу
притаманний творчий нестандартний підхід до організації діяльності клубу.
Наведемо декілька прикладів оригінальних на нашу думку форм роботи, які
постійно проводяться в клубі:
-концерти
бардівської туристської пісні із запрошенням авторів і виконавців, з районів,
області та інших областей;
-участь
вихованців у обласній губернаторській ялинці;
-оздоровлення
кращих туристів у санаторіях "Авангард”, "Сокілець”, ім. Коцюбинського;
-тимурівський
рух. Проведення акцій трудових десантів присвячених дню людей похилого віку під
девізом: " Турист – це той, хто приносить людям добро”.
Не закінчується біографія "Оріону”
15 роком його існування, він упевненою ходою крокує до чергової своєї річниці.
І на всіх оріонівців очікують нові цікаві мандрівки, захоплюючі туристські
стежки, пісенні вечори біля вогнища та нескінченна романтика подорожей.
Дійсно щасливі ті люди, що знайшли
себе в туризмі. Тож нехай завжди залишається, яскраво сяє і буде дороговказом для
кожного учня його туристична зоря.
Вважаємо, що досвід роботи клубу і
його керівника, зокрема, заслуговує на вивчення і впровадження в практичну
діяльність організаторів туристсько-краєзнавчої та екскурсійної роботи з
школярами.
Маємо надію, що ця робота відіграє
певну роль у створенні і популяризації діяльності шкільних творчих об’єднань
взагалі і туристсько-краєзнавчої та екскурсійної роботи зшколярами , зокрема.